Wie zijn wij?

Stichting TOF is opgericht op 10 juni 2021 te Barneveld. De stichting bestaat uit diverse familieleden die zowel in Nederland als in het buitenland (Uganda) wonen.

Pater familias Gert van den Top maakte in 1998 zijn eerste reis naar Roemenië om daar met een hulptransport goederen te brengen in gevangenissen, kindertehuizen en bejaardentehuizen. Geraakt door de armoede en nood volgden er in de loop der jaren vele reizen naar zowel Oost Europa als Afrika.

In 2013 maakten we als gezin een reis naar Roemenië ter gelegenheid van het 25-jarig huwelijksjubileum van Gert en Willy van den Top. Als gezin werden we toen ook geraakt door de armoede in dit land. We hebben in dat jaar de handen als gezin in één geslagen en samen een huisje gesponsord aan een zeer arme Roma-familie.

Nadat Gert en Willy hun bedrijf hebben verkocht in 2019, richtten ze zich hoofdzakelijk op vrijwilligerswerk. Ook hun kinderen (en kleinkinderen) zijn hier bij betrokken. Zo werd er in 2020 een opslagruimte gekocht waarin hulpgoederen worden opgeslagen. Meerdere keren per jaar vertrekt er sindsdien een hulptransport naar diverse plekken in Roemenië. Gert heeft zelf een vrachtwagenrijbewijs, dus regelmatig zit hij ook zelf achter het stuur van de truck. Ook wordt er kleding verzonden naar Uganda waar dit uitgedeeld wordt door een dochter aan zeer arme Ugandezen en in kindertehuizen.

In 2021 werden er hulpgoederen uitgedeeld aan gevluchte Afghanen die opgevangen werden in Harskamp. In de winter van 2021 maakten we een kleine winkel aan huis om kleding uit te delen aan vluchtelingen en minima. Toen de oorlog in Oekraine uitbrak ging onze aandacht daarna toe en gingen we hulptransporten naar de grens verzorgen. Ook hebben we mensen uit Oekraine opgehaald met een touringcar en in en om Barneveld gehuisvest.

Het project 'Barneveld helpt Oekraine' werd opgestart samen met Renzo Kok, en samen met heel veel vrijwilligers openenden we een winkel voor deze doelgroep aan de Langstraat in Barneveld zodat de gevluchte mensen daar goederen konden uitzoeken. Het winkeltje aan huis werd gesloten en doorgezet op deze locatie. In oktober is de winkel uitgebreid voor alle vluchtelingen en ook richten we onze aandacht opnieuw, maar nu wat groter, op de minima van Barneveld en omstreken. Ondertussen kregen we een nieuw pand toegewezen wat we mogen gebruiken aan de Korenbloemstraat 12. En zo werd het project: 'Barneveld helpt' geboren.

Inmiddels is dit project voor TOF afgesloten en hebben we besloten door te gaan met de transporten en project winkel over te dragen aan Stichting One te Barneveld

Onthoud het goede niet aan wie er recht op hebben als het binnen je macht ligt (Spreuken 3 : 27)