Tiende transport

Gepubliceerd op 5 september 2022 om 13:31

Zaterdag 2 juli is er weer een vrachtwagen geladen door een team van vrijwilligers. Deze vracht bevat voedsel, kleding, medicijnen, brandblussers en een keuken voor een kerk. De truck werd beschikbaar gesteld door Harbers trucks en de oplegger werd beschikbaar gesteld door Wolter Koops, dit keer een speciale koeloplegger vanwege al het voedsel wat we gekoeld wilden vervoeren . Zondagavond 3 juli is de vracht weer vertrokken naar de grens van Oekraine in Roemenie. De rit begon in Barneveld bij de opslag van TOF waar de chauffeurs werden uitgezwaaid door Cees en Thea, die tijdelijk in Nederland verblijven, Gert en Willy van den Top en Renzo Kok .En de vrouw van Hans was hier ook bij. De vracht zal worden opgevangen door Cornel van Fight For Freedom.  Chauffeurs waren vader en zoon Hans en Kevin Leeftink, zij mogen dit transport richting Oekraïne brengen.

Maandagmorgen krijgen we al bericht dat Praag gepasseerd is en de rit voorspoedig gaat. Halverwege de middag hebben we een berichtje dat de rust tijd in gaat en dat het niet soepeler kon lopen.

Dinsdag 5 Juli zijn Kevin en Hans in Roemenie aangekomen en rond 9.00 hebben ze de meegenomen keuken gelost bij een kerk. Deze kerk is speciaal voor zigeuners, waar Hervormd Barneveld ook bij betrokken is. Het brengen van de keuken kon goed gecombineerd worden met de hulpgoederen voor Oekraine.  Het was even zoeken naar de juiste locatie maar ze worden door het team daar opgehaald en er stond een team van 6 personen klaar om te helpen met lossen. De chauffeurs werden gastvrij ontvangen, de vracht werd snel gelost en ze hebben zelfs nog een rondleiding met uitleg gekregen in de zelf gebouwde kerk. De chauffeurs laten weten erg onder de indruk te zijn.

De rit met de overige spullen gaat naar Suceava, helaas loopt het iets uit op dinsdag en word er gewacht met lossen tot de volgende ochtend. De chauffeurs worden netjes ontvangen door Cornel en gaan een goeie nacht slapen. Er word hard gewerkt om de kapotte koelmotor van de opslag te repareren en dat lukt. De volgende dag vroeg in de ochtend krijgen we dan toch ook bericht dat er hard gewerkt word tijdens het lossen bij het bedrijf van Cornel. Helaas gebeurt er nog een ongelukje met blikken voedsel, maar gelukkig zijn er maar een paar blikken kapot. De eieren zijn gelukkig wel heel aangekomen en ook de koelmotor van de opslag werkt weer. Van daaruit kan het weer met busjes Oekraine in gebracht worden.

Donderdag 7 juli zijn de heren alweer voorbij Budapest  en is de terugweg lang en breed begonnen. Vrijdag 8 juli zijn Kevin en Hans weer veilig in Barneveld met de oplegger.

Zaterdagmorgen om 5 uur in de morgen gaat Cornel met busjes de grens over Oekraine in zodat al het eten naar de vluchtelingen kan gaan. We krijgen daar foto's van op de app en zijn dankbaar dat we mogen faciliteren in een stukje omzien naar onze naasten.

Halverwege augustus krijgen we ook foto's doorgestuurd van de gebrachte keuken die geplaatst is en waar dankbaar gebruik van word gemaakt.

Dank aan iedereen die bij dit transport mocht helpen of goederen beschikbaar mocht stellen.