Zestiende transport en een koeltrailer voor Roemenie/Oekraine

Gepubliceerd op 14 december 2022 om 14:38

Op de koude zaterdagmorgen van 10 december 2022 werd het zestiende transport geladen aan de Hoornweg. Een grote groep vrijwilligers stond weer klaar en we werden verrast met warme oliebollen door familie Wikselaar.

We kregen bezoek van Gerrie en Thomas de Vree uit Dodewaard die weer een hele bakwagen met goederen verzameld hebben voor deze vracht. Daar zaten onder andere heel veel warme snowboots in voor de kinderen in Oekraïne en 2 pallets uien, 2 pallets fruit en 2 pallets aardappels. En ook nog een aantal fruitkisten met houdbaar voedsel. En niet onbelangrijk een grote aggregaat, die heel erg welkom is in een gebied waar stroom geen vanzelfsprekendheid meer is.

Ook zit er in deze truck 10 kuub kleding die verzameld is door de hervormde gemeente van Ijzendoorn en die we op de heenweg mogen lossen voor een kerk in Santion in Roemenië.

Al deze goederen mochten de vracht in samen met de spullen die we zelf weer verzameld hadden. We hebben 3 pallets worst, 2 pallets eieren, 2 pallets dekbedden en nog wat warme winterkleding. Maar het belangrijkste deze keer is dat we al deze goederen geladen hebben in een koelwagen die Jaco Folmer gekocht heeft in opdracht van Cornel die alle transporten aan de grens coördineert. Cornel wilde deze koeltrailer graag in Roemenië hebben op de plek waar we altijd lossen zodat de bederfelijke goederen die we daarheen brengen langer goed blijven en zeker ook met het oog op de zomer was dat een grote wens.

Jaco Folmer heeft deze wagen aangeschaft met een kapotte koelmotor. Jaco heeft deze koelmotor helemaal uit elkaar gehaald en gereviseerd zodat deze weer perfect draait. Jaco is heel wat uren met dit project bezig geweest en heeft vakwerk afgeleverd waarvoor onze diepe bewondering.

Toen was het moment daar dat de vracht geladen is en de chauffeurs weer klaar staan om te vertrekken. Patrick Schimmel en Dirk Verkerk hebben deze keer de eer. De truck is van Schimmel Techniek uit Barneveld en Patrick sponsort de truck en rijd zelf richting de grens. Ook de diesel komt bij Schimmel Techniek vandaan. Waarvoor onze hartelijke dank. De truck is maandagmorgen om 01.00 vertrokken richting het eerste los adres in Roemenië, net over de grens bij Oradea. Ze kwamen daar na een rit met veel sneeuw op maandagavond om 21.30 aan. De chauffeurs hebben daar gelost en zijn meteen doorgereden naar Suceava.

Dinsdag vroeg op de avond krijgen we bericht dat de mannen de trailer bij Cornel hebben gebracht en nu genieten van welverdiende rust bij Cees en Thea.

Woensdagochtend zijn de chauffeurs alweer teruggereden zonder oplegger naar Nederland en in Roemenië is de trailer blijven staan en word er met man en macht gelost onder leiding van Cornel en staan de busjes alweer klaar in konvooi om de spullen naar Oekraïne de grens over te brengen.